Hoe je via je adem het contact met je gevoel herstelt

Sommige mannen zijn snel met hun aandacht bij de ander. Je ademhaling is dan een krachtige manier om het contact met je eigen gevoelens en behoeften te herstellen.



Met ingehouden adem sluip ik de trap af. Op de tast loop ik door de woonkamer naar de gang. Zachtjes open ik de voordeur en stap de straat op. Pas als ik omhult word door het donker van de nacht voel ik me veilig en durf ik weer te ademen.

Ik ben veertien jaar als ik de drang om mezelf te ontplooien niet meer kan onderdrukken. Al enkele jaren weet ik dat ik een voorliefde voor mannen heb. Maar na alle boeken in de bibliotheek verslonden te hebben, wil ik mensen ontmoeten die net zo zijn als ik. En omdat ik het antwoord wel kan raden als ik mijn ouders vraag of ik op zaterdagavond de stad in mag, besluit ik 's nachts stiekem het huis uit te sluipen.


In de jaren negentig is het COC de plek in Zwolle waar homomannen elkaar treffen. Een oude school aan de rand van het centrum is omgebouwd tot café met dansvloer. Dit is de plek waar ik mijn eerste ontmoetingen met andere mannen heb. Waar ik nachtelijke avonturen beleef. En ruim een jaar leef ik in twee verschillende werelden. Tot het moment dat mijn moeder me betrapt en ik mijn geheim met haar deel.



Vrijuit ademen gaat over je plek innemen


'Blijf door ademen'. Een zin die me zo vaak is verteld. Tijdens een lastige sportoefening, een spannende film of het geven van een belangrijke presentatie. In mijn leven zijn er veel momenten waarop ik mijn adem heb ingehouden. Op zulke momenten ben ik vaak met mijn aandacht bij de ander. Wat zal de ander wel niet denken? Of hoe zorg ik dat ik het goed doe in de ogen van de ander?


Wanneer ik met mijn aandacht bij de ander ben, ben ik weg van mezelf. Mijn adem komt dan vanuit mijn borstkas en is snel en oppervlakkig is. Het zijn momenten waarop ik me onzeker voel en niet in contact sta met mijn lijf en mijn behoeften. Voluit ademen voelt dan alsof ik iets doe wat niet mag. Net als die nachten dat ik het huis uit sloop en bang was om betrapt te worden. Vrijuit ademen vind ik soms best spannend, omdat het voor mij te maken heeft met ruimte innemen.


'Wie zijn adem beheerst, beheerst zijn denken. Wie zijn denken beheerst, beheerst zijn adem.'

Bewust ademen


Ditzelfde patroon zie ik ook bij sommige mannen die ik begeleid. Hun hoofd maakt overuren, maar het lijf doet niet volledig mee. De adem stokt waardoor hun borstkas nauwelijks beweegt. Wanneer ik op zo'n moment bewust en met een zucht begin te ademen, is dit voor hen ook vaak een signaal dat het oké is om weer in hun lijf te zakken en te ontspannen. Je gewaar zijn van het stokken van je adem is dan vaak al genoeg om de adem weer te doen stromen. En als je rustiger gaat ademen, krijg je ook meer rust in je lijf.


Ademhalingstechnieken helpen je om het contact met je lijf te herstellen. Eén techniek die je zelf eenvoudig toe kunt passen is de vierkante ademhaling waarbij je de adem tussendoor steeds even vasthoudt. In die rustpauze kun je voelen wat er in je lijf gebeurt. Het effect is dat je rustiger wordt en gevoelens van angst en stress afnemen. En heb je moeite om diep te ademen, dan helpt het om een keer flink te zuchten voordat je begint.


Hoe werkt het?

  • Adem diep in door je neus en vul je longen in vier tellen met lucht.

  • Houd je adem vier tellen vast.

  • Adem de lucht in vier tellen langzaam uit door je neus waarbij je borstkas weer zakt.

  • Houd je adem opnieuw vier tellen vast.


Herhaal dit meerdere malen. Voel je het verschil?





0 comments